Thursday, July 22, 2010

Paranda vead!

Hej Olle och alla andra som är med:)...

Jag har lärt mig svenska nu för nästan ett år. Jag tycker att vad Olle skriver här om språk lärningen är absolut rätt.

Jag började med att lyssna på vad alla pratade, jag var bara tyst nästan som en döv människa. Folk trodde inte att jag kan prata, att jag inte var en idiot utan mina egna meningar. Jag ändrade hela min karaktär för innan har jag alltid varit en väldigt social person. Jag älskar att kommunisiera med andra:), det är en av viktigast i livet.

Samtidigt började jag att läsa varje dag hundratals sidor. I början var det bara lätt läst texter, barn böcker, tidningar, nu kan jag läsa och förstå nästan allt vad jag vill men det kräver mycket energi och kontsentration. Jag har köpt mycket svensk skönlitteratur och jag
läser mig in i språket mer och mer.

Jag jobbade på dagis med 3-4 årige barn, de lärde mig mycket. Jag har
lärt mig att sjunga svenska barnvisor. Det har jag gjort nästan varje
dag.


Jag har varit på SFI/SAS Grund från novembermånad, gjort alla prov och nu i augusti börjar jag på gymnasie nivå. Kurser var mer som en mötesplats. Jag har träffat många arabisktalande kvinnor och män och lärt mig lite mer om deras kultur, historia och språk. Det har varit väldigt interessant för jag har aldrig varit i Irak eller Iran själv men det har inte varit speciellt praktiskt för att lära svenska språket:).

En dag länge sen började jag att skriva dikter på svenska. Det känndes rätt men att skriva brev eller artiklar, det kan jag nog inte även i dag. Jag hoppas att börja med det inom ett halvt år, kanske i Januari 2011 för jag vill ju skriva och kommunisiera, jag vill vara med i samhället.

Jag är inte nöjd med mitt uttal även om andra tror det är kanska bra (speciellt jämfört med exotiska arabisk-svenska versioner jag hör). Jag läste om hur
att öva det nu och om jag hinner börjar jag med det snart.

Tack för tips och lycka till för alla andra!
Evelin:)

2 comments:

  1. Hej Evelin! Kul att du gillar mina tips för språkinlärning!
    Är du med på Vi-studerar-svenska-listan?
    http://groups.yahoo.com/group/Vi-studerar-svenska/

    Hälsningar /Olle

    ReplyDelete