Wednesday, August 24, 2011

Svensk matkultur - Fransk ostpaj

I dag tänkte jag att skriva lite om svensk matkultur och dela en enkel recept.

Först om bakgrunden: Jag kommer ifrån en helekologisk gård i Estland. När jag var liten, då vi odlade nästan allting själva och även hade kor, grisar, köttkor (?) och höns. Jag var den första generationer som växte upp med traktor, jag kommer ihåg hur vi fick den... och den fina hästen vi hade innan... Det var inget prat om mat, maten måste lagas varje tag av kvinnor och ätas för att orka. Vi hade nästan tio arbetare rund bordet varje dag, varje dag var det något med kött. Maten var inget att klaga eller välja eller fundera över... man måste vara glad och tacksam för att man har något att äta! Många köade för mjölk och korv och andra vardagliga saker i städer och byar. De hade inga egna odlingar och det var så svart att få mat från affärer.

Men Estland utvecklade sig och livet blev lättare. Jag flyttade till stan och började studera. Jag hade inga pengar alls, kokade bara gröt... men då blev det bättre och bättre även för mig... jag hade bra jobb och kunde äta ute nästan dagligen. Jag åt på restauranger därför att jag tyckte inte om att laga mat.  Jag hade ju lagat mat dag efter dag som en plikt när jag var tonåring.

När jag flyttade till Sverige upptäckte jag att många svenskarna är vegetarianer eller veganer eller fruktarianer (äter bara frukt) eller äter bara laktosfri mat osv. Visst hade jag hört om att det finns vissa få som inte kan äta allt, som har allergier eller special dieter... men jag visste ingen sådan person själv.  Jag fick veta att människor här är väldigt medvetna om hälsosamt och ohälsosamt. Maten är viktig och alla måste ägnar mycket energi, pengar och tid åt den. Maten ska kastas när man inte orkar eller vill mer, när det blir över efter lunchen eller frukost eller när som helst...  

Snabbt lärde mig att det kan vara väldigt komplicerad att bjuda på en fin kväll med god mat till mina grannar och mina vänner, därför att alla har så väldigt höga krav på vad ska eller får inte ätas... och jag har inget större intresse på det hela... jag älskar inte att pyssla i köket, jag bryr mig lite om vad är det för mat i dag eller att allting ska vara super hälsosamt... jag tror att maten är bara en liten del av mitt liv och kan inte ta för stort utrymme för då har jag inte tid att göra andra viktigare saker...

Varför ville jag skriva om allt det där? Därför att jag har hittat ett enkelt franskt recept som svenskarna gillar och jag vill dela med alla som är intresserade... det kan lagas snabbt och smakar gott. Du kan ha grönsaker eller vad som helst i den, då behöver man inte att gå till affären för att köpa massa extra grejer.
FRANSK OSTPAJ
Ingredienser
3 dl vetemjöl (eller 1,5 dl vetemjöl och 1,5dl graham, det finns vissa som tycker mer om det)
150 g kallt smör
2-3 msk iskallt vatten
 
Fyllning:
3 dl vispgrädde (mjölk om du inte har det eller kanske matgrädde?)
3 äggulor
2 msk vetemjöl
200 g emmentalerost (tar vilket ost som helst!)
1 tsk salt
svartpeppar
1 krm riven muskot (om du har, vanligt vis man har det nånstans i skåpet om man verkligen letar!)
2 msk konjak eller madeira (kan skippa)
pajform med löstagbar botten

Gör så här

1. Kör vetemjöl och smör till en grynig massa i matberedare. Tillsätt vattnet och kör tills degen precis formats till en boll. Du som inte har matberedare hackar snabbt ihop degen på ett skärbräde. Kavla ut degen ganska tunt och klä en form med löstagbar botten och ca 25 cm diameter. Nagga degbottnen och ställ formen i kylskåpet i 15–20 minuter.
2. Sätt ugnen på 200°. Vispa grädden till fyllningen till lätt skum. Finhacka osten 20 sekunder på hög hastighet i matberedare eller tärna den smått. Tillsätt äggulor och mjöl och kör ett par tag på momentläget eller vispa till en jämn smet. Tillsätt grädden och blanda med ett par varv på låg hastighet. Krydda med salt, svartpeppar och muskot samt eventuellt madeira eller konjak.
3. Förgrädda pajskalet 10 minuter. Häll i fyllningen och grädda ytterligare 20–25 minuter tills fyllningen pöst upp och fått fin färg.

Från http://www.recept.nu kan du hitta fler recept på svenska. Smaklig måltid!

No comments:

Post a Comment