Saturday, May 5, 2012

Järna dataassistenter och det sociala företagandet

Idag har jag startat mitt första företaget i Sverige Järna DataassistenterInnan jag började med företagandet, hade jag hjälpt till många av egna vänner som behövde stöd för att komma igång med deras datorer, hemsidor, bloggar och allt möjligt på dator. För mig är det roligt att skapa min egen plats i det globala och lokala nätverket, lära känna nya programm och de användningsmöjligheter som finns för olika behov jag har haft.
Samtidigt är det tydligt att medan allt mer av samhällets verkliga händelser flyttas till Internet, då blir det mer och mer folk som inte klarar av med allt vad som behövs att lära.  Många blir trötta  av det hela datalivet. De behöver hjälp att komma igång på något annat sätt eller att någon bara gör vissa saker  för dem.
Det finns också många småföretagare som vill lära sig hur man kommer till nätet med egna produkter eller tjänster.  Hur man bygger en enkel hemsida eller kundkrets på nätet?  Vilka andra möjligheten det finns för att utöka sin närvaro och synlighet? Det räcker inte längre att bara vara med på telefonkatalogen. Ganska ofta finns det faktiskt mycket billigare (och även gratis) metoder att vara nära egna kunder.
Det finns så många som hamnar utanför och behöver faktiskt att någon ska hjälpa till. Järna Dataassistenter ska utveckla ett eget sätt att jobba med människor som vill kommunicera på nätet, som vill lära sig att använda nya maskiner och program. Vi ska även bjuda på extrastöd för dem människorna som inte alls vill ha något med dator att göra.  Vi ska visa företagare hur man kan använda nya medier. 
Den dagen hade jag varit inne i Järna och var på väg tillbaka till Nibble Skogsbrynsby. Det var den första varma dagen i våras. Där precis i mitten på vägen träffade jag en gammal och vis orm nära den stora eken vid Ytterjärna kyrkan. Vi hade ett kort möte och ganska snart försvann han bland förra årets eklöven. Jag stod där och bestämde mig att börja med företagandet igen. 
Just nu jobbar jag med att registrera företaget, bygga upp en kundkrets och kommunikation (hemsida, blog, facebook etc). Samtidigt tänker jag mycket om vad betyder att vara en intuitiv lärare. Jag har till och med skapat en ny blog som heter Intuitive Pedagogy Journal att samla tankar, ideer och diskussion kring intuitivpedagogiken.   




Jag har förändrat texten och en granne har rättat till den. Du är hjärtligt välkommen att jämföra de två texterna. Du kan även läsa dikten jag skrev istället om berättelsen om mötet mellan mig och ormen. Den andra texten finns på Järna Dataassistenternas hemsida.  

No comments:

Post a Comment