Tuesday, April 5, 2011

Om musiken och språkinlärningen

Jag tycker om att sjunga, därför har jag lärt mig mycket genom att sjunga. Den allra första låten var "Flickan och kråkan" som en man sjung och jag spelade in den på Solvik skolan. Lyssna på den, det är värt att lära, tror jag...

Sofia Karlsson spelar Flickan och kråkan på visfestivalen 

Jag tänker att barnvisor är ett bra sätt att lära sig, visor är enkla och för/med barn är det alltid bra att upprepa samma visor om och om igen. De tröttnar inte som vuxna men för att lära språket är upprepningen en jätte viktig del.  

När jag jobbade på dagis var det perfekt! Jag hittade många nya visor nästan dagligen. Jag fick en bra bok för svenska barnvisor av dem när jag slutade där. Jag hade lärt mig alla de viktigaste visor, kunde spela och sjunga samtidigt. Det var fantastiskt.

Mina favoritvisor var:

Björnen sover , en rolig lek som alla barn älskar i Sverige och även väldigt små barn kan spela det... titta här!

Imse vimse spindel

Idas Sommarvisa (Astrid Lindgren)

Pippi Långstrump

Det var mycket mer... kanske nån annan gång då.. man kan börja med det här! Eller hitta direkt egna favoriter, varför inte!

No comments:

Post a Comment